Av Rahma Khalifa 2025-10-14
I mars beslutade myndighetsledningen att anta ett moderniserat vapen. Sedan dess har arbetet pågått med att uppdatera samtliga delar av profilen. Målet är ”ett sammanhängande modernt uttryck, oavsett om vi informerar på en skylt vid en anstalt eller väcker nyfikenhet i en film.”Vapnet förenklas och förtydligas, färgerna blir klarare och mer distinkta, och skölden med nycklar får större plats. Dessutom införs ett nytt, egenutvecklat typsnitt.
– Dubbelheten i Kriminalvårdens uppdrag, det mjuka och det hårda blir tydligare. Det blir inte en revolution, utan en evolution, säger Emma Brask, projektledare för arbetet, i ett uttalande.
Bakom beslutet
Myndigheten betonar att grafiska profiler måste följa med sin tid och pekar på hur både offentliga aktörer och företag löpande uppdaterar sitt visuella uttryck.
– Vi behöver få komma in i människors hjärnor, vara relevanta i ett mediebrus som aldrig tystnar. Vi ska vara tydliga, konsekventa och ha ett innehåll som berör människor för att kunna rekrytera och för att få acceptans för alla byggen som pågår och planeras, säger Kristina Wallmo, sektionschef för rekrytering och etableringskommunikation i ett uttalande.
Samtidigt vill myndigheten signalera trygghet och kontinuitet, men också utveckling och attraktivitet som arbetsgivare.
Tidsplan och lansering
Utrullningen startar i mitten av oktober med nya profiler på transportavdelningens bilar, flaggor, skyltar vid utvalda anläggningar och i mallar. Inom några veckor lanseras en kampanjsajt som förklarar varför förändringen görs, hur olika enheter ska se ut och berättelsen bakom. Arbetet sker stegvis:
– Det är otroligt mycket som ska bytas ut och till exempel ska kläder slitas ut innan de kasseras. Vi kommer inte bli klara över en natt, utan det måste få ta tid för att också bli bra, säger Emma Brask.
Stöd Kriminalvårdsmagasinets bevakning av Kriminalvården »
Artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.