Av Rahma Khalifa 2025-11-11
Utbildning har blivit en allt viktigare del av vardagen på anstalten Rödjan i Mariestad. På bara ett och ett halvt år har antalet studieplatser ökat från omkring tio till över sextio, och när klass 2-anstalten öppnar efter sommaren 2027, väntas ytterligare 60 platser tillkomma. På en av utbildningarna lär sig de intagna att ta hand om kor.Bakom murarna har lärandet tagit ny form. På anstalten finns tre lärcentrum med nio lärare som undervisar i både grundläggande ämnen och yrkesutbildningar, det gäller allt från svenska och matematik till djurskötsel och svets. Målet är att varje intagen ska ha en tydlig plan under sin verkställighet, med fokus på att förbereda sig för livet efter frigivningen.
Individuellt anpassad undervisning
De intagna kan börja studera när som helst under året och undervisningen anpassas individuellt. Vissa läser ett par timmar i veckan, andra mer intensivt. Undervisningen sker både på plats och via distans, ofta över telefon, för att möjliggöra fortsatta studier även vid flytt till annan anstalt. På så sätt kan en person behålla samma lärare och studieplan oavsett placering. Dock uppger intagna som Kriminalvårdsmagasinet varit i kontakt med att det ofta blir studieavbrott när man flyttar mellan olika anstalter, bland annat på grund av att det finns för få platser på Lärcentrum, som studielokalerna kallas.
Djurskötarutbildning
Rödjan erbjuder även yrkesutbildningar i samarbete med Arbetsförmedlingen. De mest populära är kock- och djurskötarutbildningarna. I den senare kombineras teori och praktik i anstaltens ladugård, där över 50 mjölkkor används i undervisningen.
Verksamheten är en del av Kriminalvårdens nationella satsning för att minska återfall i brott och öka chanserna till sysselsättning efter frigivningen. I dag finns fyra intagna som studerar på Johannesberg och 44 på Rödjan, även om Kriminalvården inte för lokal statistik över genomförda studier.
Brist på studievägledare
Trots framgångarna finns utmaningar. Det råder brist på studie- och yrkesvägledare, vilket gör att det ofta dröjer innan en intagen får sin studieplan. Dessutom sker omkring hälften av undervisningen på distans, något som kräver nära samarbete mellan lärare och lokala handledare på de olika anstalterna. Detta fungerar inte alltid som det är tänkt.
För lärarna är arbetet annorlunda än i vanlig vuxenutbildning. Tempot är lugnare och undervisningen mer individuell. Många intagna upplever för första gången att de får tid och stöd att utvecklas i sin egen takt.
Stöd Kriminalvårdsmagasinets bevakning av Kriminalvården »

Artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.