Av Rahma Khalifa 2025-09-20
Kriminalvården står inför en av sina största moderniseringar på decennier. Genom satsningen Digi:klient ska digitala verktyg införas i landets anstalter och häkten för att effektivisera arbetet och stärka både personal och intagna. Men vad innebär det i praktiken och vilka risker finns när fängelsemiljön blir allt mer digital?I dag sköts mycket av Kriminalvårdens arbete fortfarande manuellt: pappersblanketter, telefonsamtal och tidskrävande administration. Digi:klient syftar till att ersätta delar av detta med digitala lösningar. Intagna ska exempelvis kunna hantera sina ärenden via säkra terminaler, allt från att boka besök och beställa böcker till att kommunicera med socialtjänsten inför frigivning.
Syftet: effektivisering och mer tid till möten
Enligt Kriminalvårdens avdelning för verksamhetsinnehåll är huvudsyftet tydligt:
– Programmet har som syfte att öka framdriften och samordna arbetet med att effektivisera det klientnära arbetet och de administrativa processerna i verksamheten med stöd av digitala lösningar. Programmet ska i huvudsak fokusera på effektiviseringar i häkte och anstaltsverksamheten.
För personalen kan digitaliseringen betyda mindre tid på administration och mer tid i direktkontakt med de intagna. Målet är att förenkla och underlätta för personalen och när digitala lösningar driftsätts kommer detta utvärderas.
Möjligheter för de intagna
För de intagna kan satsningen innebära en chans att närma sig samhället redan under tiden bakom murarna. Genom att öva digital kompetens och använda moderna verktyg blir steget ut till arbetslivet mindre abrupt.
– Kriminalvården arbetar för att detta ska öka. Målet är att våra intagna ska bli mer digitalt förberedda och därmed bättre rustade inför frigivningen dvs komma Bättre ut, uppger Kriminalvårdens avdelning för verksamhetsinnehåll.
Risker och säkerhetsaspekter
Fackliga företrädare har tidigare lyft att digitalisering kan skapa en större distans mellan personal och intagna om för mycket av kontakten förflyttas till skärmar. Det finns även säkerhetsmässiga farhågor. Att införa digitala plattformar i en så säkerhetskänslig miljö är inte riskfritt.
– Oavsett miljö behöver alltid informations- och IT-säkerhetsrisker beaktas, digitala möjligheter kommer utformas utifrån en hantering av risk- och säkerhetsaspekter, framhåller man från Kriminalvården.
Balansen mellan teknik och mänskliga möten
En avgörande aspekt blir att digitaliseringen inte får ersätta den mänskliga närvaron. Kriminalvårdens ambition är att frigöra tid för fler möten, både med kriminalvårdspersonal och med till exempel anhöriga. Vissa av dessa kommer ske digitalt.
Framtidens kriminalvård
Projektet Digi:klient är fortfarande i sin uppstartsfas, men ambitionen är tydlig: Kriminalvården vill följa med i samhällsutvecklingen. Frågan är hur balansen mellan teknik, säkerhet och mänskliga möten kommer att utvecklas de närmaste åren.
När man går genom en svensk anstalt idag syns fortfarande de klassiska rutinerna: nycklar, papper, scheman på anslagstavlor. Men kanske kommer framtidens kriminalvård att präglas lika mycket av digitala plattformar som av låsta dörrar.
Och då återstår frågan: blir det en kriminalvård som effektiviseras eller en kriminalvård som riskerar att tappa sin mänskliga kärna?
Stöd Kriminalvårdsmagasinets bevakning av Kriminalvården »
Artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.